تولید محتوا چیست؟

سوال جالبی که این روز‌ها زیاد پرسیده می‌شود. در این مطلب به پاسخ این پرسش، مفصلاً خواهیم پرداخت و یک پیشنهاد منحصربه‌فرد را خواهیم دید.


محتوا چیست؟

برای شروع بهتر مبحث، ابتدا لازم است بدانیم؛ به چه چیزی محتوا می‌گویند؟

به طور کلی، ما چند نوع محتوا داریم؛

۱-متنی؛

مثل همین مطلبی که می‌خوانید یا مقالات موجود در مجلات.

۲-صوتی؛

پادکست‌ها و رادیو‌ها (به جز موزیک).

۳-ویدئویی؛

فیلم و انیمیشن‌های کوتاه.

۴-تصویری؛

عکس‌ها و بنر‌های موجود در مقالات وب‌سایت‌ها و...

پس تعریف محتوا بسته به نوع آن می‌باشد، مثلا یک محتوای متنی عبارت است از؛ متون و مقالات یک سایت یا یک مجله.


کجا استفاده می‌شود؟

امروزه با رشد رسانه‌های «محتوا محور» مثل؛ وبسایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و... اِلزام محتوای مناسب جهت رفع نیاز‌های کاربران دیده می‌شود. مثلا؛ همین سایت خودمان «نویسندگی» که با قرار‌گرفتن محتوای متنی و.. در آن، به صورت‌ کاملاً رایگان، نیاز‌های کاربران را مرتفع می‌سازد.

اگر سری به شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام یا اینستاگرام بزنید، پیج‌ و کانال‌های زیادی را می‌بینید که به ارائه چیزی مشغول هستند، مثلا کانال‌ آشپزی یا پیج فروش کتاب و‌‌... که آن‌ها نیز در صدد رفع نیاز‌های کاربران فعالیت می‌کنند.

با این تعاریف متوجه شدیم که؛ لزوماً محتوا محدود به سایت نیست، بلکه در رسانه‌هایی مثل؛ اینستاگرام، یوتیوب و... هم استفاده می‌شود.


تولید کننده محتوا؟!

همانطور که می‌دانیم؛ محتوا مانند پازل، یک قطعه جدایی ناپذیر از یک رسانه است. حال این قطعه را چه کسی کامل می‌کند؟ بله؛ کارشناس تولید محتوا.

 یک محتوا‌سازِ واقعی، قادر است همه نوع محتوا را تولید، قالب‌بندی و منتشر کند. بگذارید یک نقلِ‌قول از طرفِ یکی از اعضای تیمِ تولید محتوایِ خودمان، در رابطه با «تولید محتوای متنی» بخوانیم که می‌گفت؛ ”ابتدا طبق ایده مورد نظر، چهارچوب متنم را می‌نویسم، کمی فکر می‌کنم و سپس تیتر‌های مطلب را توسعه می‌دهم، پس از این‌که مطلبم کامل نوشته شد، ویر‌استاری را انجام داده و برایش چند تصویر مناسب با نرم‌افزار «فتوشاپ» می‌سازم و درنهایت اگر لازم به انتشار بود، با کلمات کلیدی مناسب و سئو کردن مطلب، آن‌را منتشر می‌کنم“

همانطور که ملاحضه نمودید، ساخت و انتشار محتوا شاید اجمالاً ساده به نظر برسد اما نوشتن بیش‌از 2٫۰۰۰ کلمه برای یک مطلب که گاهی تا 3٫۰۰۰ کلمه هم می‌رسد کاری زمان‌بَر است و انرژی فکری زیادی خواهد برد. هرچند یک کارشناسِ تولید محتوا، با علاقه به کار خود مشغول است و این‌چنین مشکلات برای او به هیچ عنوان سختی به شمار نمی‌روند.


نتیجه

با تعاریف بالا متوجه شدیم که؛ محتوا یک ارائه از نوع متنی، صوتی، ویدیویی یا عکس است که برای رفع یک نیاز یا هدفی خاص، توسط تولید‌کننده محتوا ساخته می‌شود و در جایگاهی مثل سایت یا پیج قرار می‌گیرد.


پیشنهاد!

بیایید طبق قولی که دادیم، مستقیم برویم سر اصل مطلب.

تیم نویسندگی ۲۰٪ تخفیف برای کاربرانی که از این صفحه اقدام‌ به ثبت سفارش تولید محتوا می‌کنند در نظر گرفته است. یعنی قیمتی که در صفحه «تعرفه‌ها» ثبت شده با ۲۰درصد تخفیف برای شما اعمال می‌شود.

اگر حس می‌کنید وقتش رسیده تا تولید محتوای رسانه خود را برون‌سپاری کنید، لطفا روی جمله «ثبت سفارش» کلیک کرده تا یک ‌تعامل عالی کاری را تجربه کنید.

منتظرتان هستیم.


همچنین بخوانید