متن‌ها، بخش بزرگی از بسترهای محتوایی مانند؛ «کتاب‌ها، سایت‌ها، برنامه‌ها و...» را تشکیل می‌دهند و قالبی که تناسب، زیبایی و نظم آن‌ها را جهت خوانایی بهتر تعیین می‌کند «Font» یا «قلم» نام دارد.

بررسی و گزینش بهترین فونت ها جهت نمایشِ محتوای مد نظر، می‌تواند سطح کار را به مراتب بالا برده و نیز سخت پسندترین مخاطبین را جذب کند. از این رو، در این مطلب قصد داریم به معرفی «بهترین فونت‌ها» جهت استفاده در زمینه‌های مختلف پرداخته و شما را در این خصوص کاملاً راهنمایی کنیم تا بتوانید نوشته‌های مد نظر خود را به زیباترین شکل ممکن به مخاطبین خود نمایش دهید.


تعریف Font یا قلم

قبل از رفتن به سراغ معرفی بهترین فونت‌ها، بهتر است با بررسی تعاریفی در این رابطه؛ اطلاعاتی را جهت تصمیم‌گیری بهتر بدست آوریم، به همین سبب در ابتدا به معرفی فونت خواهیم پرداخت:

با توجه به چارت فوق، به مجموعه‌ای از؛ خطوط، زوایا، وزن و جهاتی از یک شکل، که بیان‌گر یک حرف باشند فونت می‌گوییم. فونت‌ها با توجه نوع رسم شدن‌شان، ضخامت خطوط و درجه زوایایی را که شامل می‌شوند، احساسات خاصی را به بیننده القا می‌کنند که مغز پس از دریافت‌شان از چشم، آن‌ها را تفسیر کرده و سپس به روان ارسال می‌کند.

برای مثال؛ فونت‌هایی که انتهای خطوط تیزی دارند، به عنوان فونتی خشن توسط مغز درک می‌شوند که از این رو جهت استفاده در بازی‌هایی در ژانر اکشن به کار می‌روند، تصویر زیر درک این موضوع را آسان‌تر می‌کند:

این مفاهیم به عنوان یک قاعده کلی، درک بهتری از فونت ها و نحوه استفاده‌شان را در اختیارمان قرار می‌دهند تا بتوانیم در زمینه کاری-هنری خود، بهتر و قوی‌تر از رقبا به رشد و پیشرفت شخصی ادامه دهیم. حال در بخش بعدی کاربرد انواع فونت را معرفی خواهیم کرد.


نوع فونت

همان‌طور که می‌دانید، نوشته‌ها در دو شکل مجزا در معرض نمایش قرار می‌گیرند که؛ یکی از آن‌ها مربوط به تیتر یا عناوین بوده و دیگری متونی است که برای توضیحات اصلی درج می‌گردند. اگر یک کتاب را جهت درک بهتر مورد بررسی قرار دهیم، نام هر فصل یا مطلبی از کتاب را عناوین تشکیل می‌دهند که لازم است با فونت‌هایی در دسته تیتر نوشته شوند، و محتوای اصلی را متون عادی شامل می‌شوند که با فونت‌هایی در دسته توضیحات نگاشته می‌گردند. این قاعده با ایجاد دو وزن متفاوت در نوشته‌ها، تشخیص هر فصل را در ذهن مخاطب بیشتر کرده و باعث بهتر خوانده شدن محتوای کتاب می‌شود، زیرا ذهن انسان اساساً بصری است. حال این دو وزنِ «تیتر و توضیحات» چه هستند؟


تیتر

فونت‌های تیتر معمولاً با وزن بیشتری طراحی شده و نسبت به دیگر فونت‌ها، شامل قواعد نوشتاریِ استانداردِ کم‌تری هستند بنابراین؛ جهت مطالعه طولانی مدت مناسب نبوده و اغلب جهت طراحی لوگو یا نمایش موارد شاخص به کار می‌روند. مانند؛ تیترها یا سرفصل‌ها...

چند نمونه از فونت‌های تیتر را می‌توانید در چارت فوق ببینید. اسامی‌شان از بالا به پایین: «لاله‌زار-سهند-مولا-آتیلا».


توضیحات

فونتهای مختص به توضیحات، قاعدتاً می‌بایست در مطالعه طولانی مدت باعث خستگی چشم نشده و خوانایی بالایی داشته باشند، از این رو از وزن یا همان ضخامت خطوط کم‌تری برخوردار بوده و در طراحی‌شان استانداردهای اصلیِ نگارشِ حروف رعایت می‌گردند. اسامی فونت‌های موجود در چارت از بالا به پایین: «کتاب-نازنین-آسمان-یاقوت».


بهترین فونت‌ها

در این بخش قصد داریم تعداد زیادی سِت جذاب، از فونت‌های مناسب برای «تیتر و توضیحات» را جهت استفاده در تمامی بسترهای متنی به شما معرفی کرده و توضیحاتی در خصوص‌شان به شما بدهیم. روال کار نیز بدین گونه است که دو نوع فونت پرکاربرد در دنیای متن‌ها؛ «ایران سنس» و «یکان» را با تعداد بسیاری از فونت‌های جذابِ تیتر کنار هم قرار داده و تناسب‌شان را بررسی می‌کنیم تا در صورتی که برای ما مناسب بود آن‌ها را دریافت نماییم.

 

ست‌های ایران سنس

ایران سنس به عنوان یک فونت استاندارد، رشد قابل توجهی را در چند سال اخیر تجربه کرده است، به نحوی که پس از روی کار آمدن‌اش؛ اکثر اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها فونت خود را بر روی آن سوییچ کردند. به همین سبب ابتدا از این فونت شروع می‌کنیم.


این ست شامل دو وزن مختلف از فونت ایران سنس می‌باشد که وزن «Bold بُلد» آن برای تیتر به‌کار رفته و نوع «Lite  لایت» آن جهت توضیحات اصلی استفاده شده. ما برای نمایش مطالب خود نیز از همین ست استفاده کرده‌ایم؛ زیرا باعث ایجاد توازن جذابی در متن شده و خوانایی آن را افزایش می‌دهد. اگر شما صاحب رسانه‌ای مبتنی بر متون آموزشی هستید این فونت برای شما ساخته شده است.


فونت اردیبهشت در قالب تیتر، با حالاتی مثابه شابلون؛ می‌تواند اهمیت بالای عنوان را بیان کند که بیشترین کاربرد این قلم در عناوین اصلی اخبار می‌باشد. همچنین استفاده از آن در بخشی از مجلات یا روزنامه‌ها که به بیان حوادث می‌پردازند، می‌تواند حس شور و هیجان بیشتری را به علاوه کمی چانشی حماسی منتقل کند.


نمایش عنوان این ست بر عهده فونتی به نام «تیتر» می‌باشد که شامل وزنی بالا به علاوه نرمی خاصی می‌باشد. ایده‌ی استفاده از آن شاید بیشتر برای سرگرمی یا بازی‌ها باشد اما می‌توان از آن تقریباً در هر زمینه‌ای استفاده کرد زیرا بریدگی‌هایی که انتهای حروف قرار دارند باعث خنثی شدگی حالات نرمی می‌شوند.


فونت افسانه با طراحی فانتزی خود می‌تواند برای مطالب سایت‌هایی که در حوزه گیم‌ها یا فروش رنگ فعالیت می‌کنند بازدهی بالایی ایجاد کند، همچنین در بازی‌های سبک کشاورزی جلوه خاصی دارد. در کنار همه‌ی این موارد به علت حالتِ نقاشی شده‌ای که دارد، توانایی خوبی برای ایفای نقش در طراحیِ عکس نوشته‌ها، تابلوها و بسترهای چاپیِ هنری دارد که با رنگ مشکیِ پس‌زمینه و متن گرادینت طلایی به‌خوبی می‌درخشد.


این ست شامل عنوانی با سریِ سوم از مجموعه قلم‌های زیبای انتظار می‌باشد، فونت‌های انتظار طی چند سالی که پا به جهان فونت‌ها گذاشتند، در پروژه‌های بسیاری خوش درخشیدند و این امر موجب شد تا از آن در این مقاله نام ببریم.

با توجه به تعدد بالای نوع، در مجموعه فونت‌های انتظار می‌توان گفت: تقریباً در تمامی بسترهای متنی قابل استفاده هستند، به‌ویژه در مجلات، رسانه‌های هنری-زیبایی یا مرتبط به دکوراسیون.


ست‌های یکان

تا قبل از ظهور فونت ایران سنس، تقریباً تمامی رسانه‌ها از متونی مزین به فونت یکان استفاده می‌کردند، با این حال هنوز هم کتاب‌های رسمی زیادی در کنار سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و مجلات رسمی و دولتی، از فونت یکان برای نمایش متون خود بهره می‌گیرند، چرا که حالات این فونت؛ قابل اعتمادتر و جدی‌تر بوده که برای کارهای رسمی بهترین انتخاب هر رسانه‌ای است.


فونت یاسمین با ظاهر جدی خود چاشنی خوبی برای یکان به شمار می‌رود، از این رو می‌توان از این جفت در نامه‌نگاری‌ها یا نگارش قوانین استفاده کرد.


نیریزی نام فونتی است «قد بلند، لاغر و خشک» با حالات مذهبی که با نقطه‌هایی دور شده از حروف؛ جاه طلبی خود را به نمایش می‌گذارد. از این فونت می‌توان برای نمایش عناوین رسانه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، به خوبی بهره برد.


فونت رجب با افتادگی خود به سمت راست/پایین و چهره‌ای به سمت چپ/بالا موجب ایجاد تضاد زیبایی شده است. رجب در نگاهی اول بهترین انتخاب جهت طراحی بنر به شمار می‌رود، از این رو می‌توانید نمونه‌ای از بنری که با این فونت طراحی نمودیم را «از این بخش» مشاهده کنید.


فونت چمران برای بیان عناوین «جدی، محکم، ولی خودمانی» بهترین گزینه است:

• توپر بودن؛ فضای خالی در دایره حروف «م،ض،ه،ط،و» انسجام خاصی را بیان می‌کند.

• در مقابل اما؛ نرمی خاص انتهای حروف، عنوان را خودمانی‌تر می‌کند تا باعث برقراری ارتباطی عمیق میان مخاطب و نوشته گردد.


تمامی فونت‌های معرفی شده + تعداد بسیاری فونت جذاب؛ فارسی و انگلیسی + سمبل‌ها در پکیج شگفت‌انگیز زیر قرار دارند:



بسته فوق بهترین ابزای است که یک؛ نویسنده، طراح، صاحب رسانه و هر شخص فعالی در دنیای متن‌ها می‌تواند با داشتن آن در زمینه فعالیت خود، چند قدم جلوتر از دیگران باشد.